Onderzoek wijst uit: iedereen wil promotionele items…
In een wereld waarin consumenten reclame wegzappen (tv) of wegklikken (online) springen product media eruit als een vorm van reclame die zowat iedereen wel wil: 80% van de consumenten wenst graag promotionele artikelen te ontvangen. Dat blijkt uit onderzoek van het Amerikaanse PPAI (Promotional Products Association International) bij 3.000 consumenten in de VS en Canada.
Andere cijfers uit het onderzoek van het PPAI
– 70% wil graag vaker promotionele artikelen krijgen
– 96% wil van bedrijven van tevoren weten wanneer zij een promotioneel artikel geven
– bijna 100% doet moeite om een promotioneel product te krijgen
– 79% geeft een promotioneel artikel aan iemand anders wanneer zij het niet meer gebruiken
– 72% legt een verband tussen de kwaliteit van promotioneel product en de naam en faam van het gevend bedrijf. Hoe beter de kwaliteit, hoe beter het aanzien van het merk of bedrijf
– kleding (T-shirts, petten) is het populairste promotionele item, gevolgd door gezondheids- en schoonheidsproducten, technologische producten (powerbanks, oplaadkabels), voeding en drank, en reisartikelen
(bron 2019 Consumer Study, PPAI Research)
Het PPAI doet jaarlijks onderzoek om erachter te komen wat wel en niet werkt, om te weten hoe de consument reageert op product media en om evidence-based aan te tonen waarom promotionele producten een belangrijk onderdeel uitmaken van succesvolle marketingstrategieën.
Voor meer studies rond product media, klik hier
Consumenten houden promotionele producten bij
Uit een studie die de Wirtschaftsuniversität Wien in samenwerking met de Oostenrijkse sectororganisatie VÖW (Verband österreichischer Werbemittelhändler) heeft laten uitvoeren, blijkt dat consumenten bij voorkeur producten met een promotioneel geschenk kopen. Bovendien bewaren ze die product media (met een waarschijnlijkheid van 60 tot 85%). Voor de consumenten moeten promotionele producten wel functioneel én kwalitatief zijn. Bij vrouwen scoren duurzaamheid en herkomst van de artikelen hoog.
In de studie peilde men ook naar wélke promotionele producten de voorkeur van de consumenten uitgaat. Het liefst ontvangen ze als geschenk high-tech producten (zoals USB-sticks en powerbanks). Na de technische promo-artikelen volgen producten voor het huishouden en schrijfinstrumenten als tweede en derde groep meest gegeerde product media. Consumenten zullen op sociale media opvallende of verrassende promotionele artikelen en business gifts delen. Dat gebeurt vooral in de groep onder dertig jaar.