RODE DUIVELS NAAR EK: KANSEN VOOR INHAKENDE PRODUCTMEDIA
De Rode Duivels hebben zich in oktober al geplaatst voor het Europees Kampioenschap voetbal dat van 12 juni tot 12 juli wordt gehouden. Voetbal krijgt in de komende maanden alle aandacht en adverteerders kunnen met product media inhaken op het evenement. Welke kansen zijn er en wanneer krijgt een adverteerder een rode kaart?
Tijdens de WK’s van 2014 en 2018 en het EK van 2016 was er een groot aantal acties van adverteerders rond voetbal en rond die evenementen. Het waren vooral de commerciële partners van de Rode Duivels en de Koninklijk Belgische Voetbal Bond die met promotionele artikelen uitpakten. Zij hebben door hun partnership de toelating om de Rode Duivels in hun campagnes te gebruiken. Betekent dat dat niet-partners aan de zijlijn moeten blijven zitten? Nee, er zijn genoeg mogelijkheden om merken te linken aan het voetbalgebeuren.
De regels van het spel
Wat mag niet?
– Het merkrecht.
‘Iedereen’ heeft het over Rode Duivels (Diables Rouges, Red Devils), fans, de doorsnee bevolking, journalisten en sportjournalisten, voetbalcommentatoren. Maar zodra ‘Rode Duivels’ in een commerciële omgeving worden gebruikt, vallen ze onder het merkrecht. De KBVB heeft Rode Duivels, Diables Rouges, Red Devils als merk laten registreren en er is toestemming nodig om die merken te gebruiken. De partners van de KBVB hebben die toestemming gekregen toen zij een contract aangingen.
– Logo Rode Duivels.
Ook het logo van de Rode Duivels (de drietand) heeft de KBVB laten registreren en ook dat mag niet zonder toestemming gebruikt worden
– Portretrecht.
Foto’s van de nationale ploeg of spelers van de nationale ploeg mogen niet zomaar in commerciële uitingen worden opgenomen. Hier speelt het merkrecht opnieuw en ook het portretrecht. De spelers van het nationale team hebben hun portretrechten in handen gegeven van de KBVB. Wie de afbeelding van spelers wil gebruiken voor een commerciële actie moet een overeenkomst sluiten met de KBVB.
Wat mag wel?
Algemene beelden en uitdrukking zijn ‘vrij’. Daaronder vallen meerdere zaken:
– de Belgische driekleur. Niet alleen op vlaggen, maar ook op petten, sjaals, nekwarmers, T-shirts, autospiegelhoesjes….
– voetballen. Een bal is een bal, eventueel zelfs in het rood. Ook een bal met de Belgisch driekleur behoort tot de mogelijkheden.
– afbeeldingen onbekende voetballers (al kan daar ook het portretrecht spelen)
– en alles wat geluid maakt: toeters, ratels, bang-bang kokers
Vraag u BAPP-adviseur om advies
Heeft u een project? Praat erover met uw BAPP-adviseur. Hij of zij kan u niet alleen adviseren over wat mag en niet mag, maar kan u ook raad geven op het vlak van ‘algemene’ inhakende producten en van bestel- en levertermijnen.
Klik hier voor de bij de BAPP aangesloten distributeurs/adviseurs
Delhaize: multimediale spaaractie rond groenten
Delhaize is eind april gestart met een nieuwe spaaractie rond groenten voor kinderen. De actie is opgezet rond ‘tovergroenten’ en moet kinderen ertoe brengen met plezier groenten te eten. Onderdeel van de aanpak is een poster waarop stickers die in de winkels bij groenten te krijgen zijn gekleefd kunnen worden.
Voor deze actie gaat Delhaize ook multimediaal. Er is een verhaallijn uitgeschreven rond ene Max die naar de planeet van de Tovergroentjes is gereisd. Er zijn zes luisterverhalen die op zes weken tijd via de Delhaize website, Spotify, YouTube en Podcast te beluisteren zijn. Ook is er een ‘Tovergroentjeslied’ dat op de Delhaize-site beluisterd kan worden en waarvan de tekst gedownload kan worden.